FILOZOFIA I NAUKA
Studia filozoficzne i interdyscyplinarne
Tom 6, 2018
Od Redakcji – O VI tomie czasopisma FILOZOFIA I NAUKA. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne
I. Studia i rozprawy
Ignacy S. Fiut – Czy możliwy jest „czwarty świat” w modelu EE Karla R. Poppera?
Stanisław Czerniak – Jürgen Mittelstrass: nauki humanistyczne w świetle idei jedności nauki
Małgorzata Czarnocka – Jak nauka jest uniwersalna?
Marek Suwara – Biologiczno-informatyczna analogia w wyjaśnianiu rozwoju nauki i kultury
Jagna Brudzińska – Fenomenologia jako teoria doświadczenia a wyzwania współczesnej humanistyki – nowe perspektywy w badaniach nad człowiekiem
Rafał Michalski – Czy Arnold Gehlen był naturalistycznym redukcjonistą?
Marcin Urbaniak – Spojrzenie na zdolności hermeneutyczne człowieka z perspektywy zoologicznej
Jarosław Mrozek – Czy zmiana kryteriów naukowości we współczesnej fizyce teoretycznej?
Adam Krawiec, Marek Szydłowski, Paweł Tambor – Swoistość ontologiczna i epistemologiczna kosmologii jako nauki o wszechświecie
Marek Gurba – On Nicholas Rescher’s Orientational Pluralism in Metaphilosophy
Karolina Owczarek – Rozważania o filozofii umysłu na podstawie Dialogów Stanisława Lema
POLSCY MYŚLICIELE O NAUCE
Blok tematyczny pod redakcją Marioli Kuszyk-Bytniewskiej
Mariola Kuszyk-Bytniewska — Polscy myśliciele o nauce
Andrzej Bronk, Monika Walczak – Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne
Józef Dębowski – Spór o naukowość filozofii. O Zdzisława Cackowskiego dyskusji z fenomenologią
Anna Michalska – Stefana Amsterdamskiego pojęcie ideału wiedzy naukowej: w stronę nowej koncepcji podmiotu nauki
Mariola Kuszyk-Bytniewska – Florian Znaniecki o nauce. Perspektywa ontoepistemologiczna
Grzegorz Pyszczek – Społeczna rola mędrca. Wokół koncepcji Floriana Znanieckiego
II. Polemiki i dyskusje
Marta Błaszczyńska – Człowiek i antropologia filozoficzna Arnolda Gehlena a pytania współczesnych czytelników
Grzegorz Smoliński – Nauka i jej krytyka: kontekst teorii aktora-sieci